Senast uppdaterat 19 oktober 2024.

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR HUSHÅLLSNÄRA TJÄNSTER TILL KONSUMENT

Städdag24 i Sverige, org. nr. 950220–**** ("Städdag24") tillhandahåller hushållsnära tjänster såsom exempelvis städning, tvättning, fönsterputs, trädgårdsarbete och Kontorstädning ("Tjänsterna").

Dessa allmänna villkor gäller mellan Städdag24 och en person ("Kunden") som beställer en eller flera av Tjänsterna från Städdag24. Sådan beställning kan ske genom undertecknandet av ett uppdragsavtal, eller genom beställning av Tjänsterna via Städdag24 hemsida, i Städdag24 applikation, via en extern förmånsportal, per e-post eller per telefon.

STÄDDAG24 ÅTAGANDEN
1. Om det särskilt avtalats att viss angiven personal ska utföra Tjänsterna kommer Städdag24 göra sitt bästa för att åstadkomma detta. Vid sjukdom, eller vid Kundens ombokning, eller annan frånvaro har Städdag24 emellertid rätt att ersätta sådan angiven personal med annan personal.

2. Städdag24 har rätt att anlita underleverantörer för utförande av Tjänsterna. Hemfrid ansvarar dock fullt ut för sina underleverantörer såsom för sig själv.

KUNDENS ÅTAGANDEN
1. Kunden ska tillse att Städdag24 personal vid utförande av Tjänsterna erbjuds en god och säker arbetsmiljö i enlighet med gällande lagar och förordningar.

2. Kunden ska tillse att Städdag24 får tillträde till de utrymmen, samt tillgång den utrustning och det material som krävs för att Städdag24 ska kunna utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet.

3. Städdag24 tar ansvar för nycklar som skriftligen kvitterats ut från Kunden. Om Kunden och Städdag24 kommer överens om att hantera nyckeln på annat sätt i samband med uppdraget sker det på Kundens egen risk. Kunden är skyldig att i samband med Avtalets upphörande hämta upp och kvittera ut nycklar som lämnats till Städdag24 , om inte annat skriftligen avtalats. Om Kunden inte hämtat ut sina nycklar inom en (1) månad från det att Städdag24 meddelat Kunden om att upphämtning ska ske, kommer Städdag24 att se till att nycklarna förstörs. Städdag24 kan på Kundens skriftliga begäran, skicka tillbaka nycklar till Kunden med rekommenderat brev eller på annat sätt. Sådant återlämnande sker dock helt på Kundens risk och Städdag24 bär inget ansvar i samband med detta.

4. Kunden ska löpande informera och samråda med Städdag24 om förhållanden i hemmet som Städdag24 kan antas behöva få kännedom om för att kunna utföra Tjänsterna. Detta innefattar korrekt information om uppdragets omfattning.

5. Kunden ska särskilt informera om renoveringar samt förekomsten av värdefulla och/eller ömtåliga föremål och material samt hur sådana föremål och material ska hanteras.

6. Om Kund inte fullföljer sin del eller delar av åtagandet kan Städdag24 komma att debitera Kund.

STÄDDAG24s RÄTT ATT NEKA TJÄNSTER
1. Avtalade priset är för ett normal smutsad boende, i de fallen där boendet är hårt smutsad kan extra tid tillkomma och kunden blir meddelad under städningen. Ifall kunden inte godkänner tilläggstiden eller att vi inte har möjlighet att förlänga tiden städar vi endast tiden som motsvarar det avtalade priset.

2. Städdag24 har rätt att ensidigt vägra att utföra Tjänsterna om särskilda skäl föreligger.För example: Kunden eller medlemmar i Kundens hushåll inte uppträder på ett respektfullt sätt mot Städdag24 personal, har lämnat oriktig information, att utrustning eller material som Kunden tillhandahåller inte är lämpliga för ändamålet, att Kunden inte kan garantera en god och säker arbetsmiljö för Städdag24 personal eller att det föreligger omständigheter som är av sådan art att Städdag24 bedömer att det saknas rimliga förutsättningar att utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet.

3. Vid de fall Städdag24 åberopar rätten att neka tjänsteutförande har Städdag24 rätt att debitera kund enligt gällande prislista.

OM- OCH AVBOKNING AV TJÄNSTER
1. Kunden har rätt att om- eller avboka utförandet av en Tjänst kostnadsfritt förutsatt att sådan om- eller avbokning sker minst 5 vardagar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts. Avser avbokningen en Tjänst som omfattas av ett abonnemang på veckostädning ,månadsstädning, fönsterputs ,eller andra abonnemang tjänster måste kunden informera oss minst 1 månad innan.

2. Om tjänsten har fullgjorts Kunden inte kan utöva ångerrätten om tjänsten fullgjorts och om Kunden i samband med bokningen har samtyckt till det.

3. Sker ombokning senare än fem (5) vardagar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts debiteras Kunden 12,5 procent av kostnaden för det aktuella Tjänstetillfället.

4. Sker avbokning senare än fem (5) vardagar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts debiteras Kunden 25 procent av kostnaden för det aktuella Tjänstetillfället.

5. Avgifter för av och/eller ombokning är ej berättigade till RUT-avdrag.

6. Om tjänsten har fullgjorts gäller Kunden inte kan utöva ångerrätten om tjänsten fullgjorts och om Kunden i samband med bokningen har samtyckt till det.

PRISER OCH AVGIFTER

1. Priserna visar efter Rut-Avdrag.

2. Städdag24 har rätt att debitera Kunden en serviceavgift som motsvarar Städdag24 kostnader för städmedel material och utrustning samt RUT- eller ROT-administration.

3. Städdag24 har rätt att göra justeringar av avtalade priser baserat på utvecklingen av konsumentprisindex (KPI), lönejusteringar för anställda, andra förändringar i Städdag24 kostnadsbas, lag, myndighetsbeslut, skatter, tullar eller andra offentliga pålagor samt liknande situationer som påverkar priset för Tjänsterna. Prisjusteringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar en prisjustering har Kunden rätt att inom två (2) veckor från mottagandet av Städdag24 meddelande om prisjustering säga upp Avtalet till omedelbart upphörande.

4. Om Kunden under avtalsperioden utökar Tjänsternas omfattning eller om Städdag24 vid utförande av Tjänsterna tvingas vidta oförutsedda åtgärder för att kunna fullgöra sina åtaganden har Städdag24 rätt att debitera Kunden för utfört merarbete. Städdag24 har även rätt att debitera Kunden för merarbete som beror på att Kunden lämnat oriktiga uppgifter, eller är inte lätt att städas.

5. Vid tjänster som omfattar trädgårdsarbete eller flytthjälp fakturerar Städdag24 en framkörningsavgift som motsvarar Städdag24 transportkostnader till Kundens bostad/lokal. Städdag24 har även rätt att fakturera Kunden en reseavgift för andra Tjänster om Kundens bostad/lokal ligger längre än 1,3 kilometer från kollektivt färdmedel och/eller om gångvägen från kollektivt färdmedel är osäker ur arbetsmiljöhänseende och/eller om avgångarna med kollektivt färdmedel innebär att den totala restiden blir orimligt lång ur ett arbetsmiljöperspektiv.

RUT- OCH ROTAVDRAG
1. Städdag24 ansvarar för att ansöka om RUT- och/eller ROT-avdrag hos Skatteverket. Kunden är ensamt ansvarig för att säkerställa att denne har rätt till RUT- eller ROT-avdrag för Tjänsterna. Städdag24följer i denna del från tid till annan tillämpliga lagar och regler för RUT- och ROT-avdrag.

2. Kunden har rätt att begära RUT- eller ROT-avdrag för en del av kostnaden för Tjänsterna, om och i den mån RUT- eller ROT-avdrag är tillämpligt. Kunden ska informera Städdag24 om Kunden avser att utnyttja RUT- eller ROT-avdrag.

3. Om Skatteverket senast sex år efter det aktuella beskattningsåret skulle finna att kunden inte har rätt till rutavdrag, är det kundens skyldighet att erlägga den delen till Städdag24 . För mer information om RUT- och ROT-avdrag, se www.skatteverket.se .

BETALNING
1. Utförda Tjänster faktureras i efterskott och betalning ska ske på i fakturan angivet förfallodatum.

2. Vid utebliven betalning har Städdag24 rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) samt eventuell påminnelseavgift enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader.

3. Vid Kundens dröjsmål med betalning har Städdag24 rätt att omedelbart avbryta utförandet av Tjänsterna och leverans av produkter (om tillämpligt), eller frysa Tjänsterna. Frysning av Tjänsterna innebär att inbokade Tjänstetillfällen tas bort och att nya Tjänstetillfällen inte kan bokas in av Kunden förrän Kunden till fullo betalat förfallna belopp till Städdag24.

4. Eventuella invändningar från Kunden mot fakturan ska göras senast samma dag som fakturans förfallodag.

Försäkringar
1. Kunden ska under avtalsperioden inneha en hemförsäkring som omfattar de utrymmen där Tjänsterna ska utföras.

UTEBLIVEN ELLER FELAKTIGT UTFÖRD TJÄNST
1. Om Städdag24 inte utför en Tjänst och det inte beror på omständigheter hänförliga till Kunden, ska Kunden inte debiteras för den aktuella Tjänsten.

2. Vid fel eller brist i Städdag24 utförande av en Tjänst ska Kund återkomma inom 48 timmar efter att Tjänsten har utförts och Städdag24 ges möjlighet att avhjälpa felet/bristen inom skälig tid. Om felet/bristen inte kan avhjälpas, eller om felet/bristen kvarstår efter Städdag24 försök till avhjälpande, kan Kunden ha rätt till prisavdrag.

3. Ersättning för skador på egendom som uppstår vid Städdag24 utförande av en Tjänst utgår endast om Kunden kan visa att Städdag24 orsakat den påstådda skadan.

4. Kunden ska reklamera fel eller brist avseende en utförd Tjänst till Städdag24 inom skälig tid från det att Kunden märkt, eller borde ha märkt, felet/bristen.

5. Om Kunden önskar reklamera en Tjänst ska Städdag24 underrättas om detta via e-post.

ANSVARSBEGRÄNSNING
1. Städdag24 ansvarar endast för direkta skador som åsamkas Kunden som en direkt följd av fel eller brist i Städdag24 utförande av Tjänsterna. Städdag24 ansvarar därmed aldrig för indirekta skador såsom exempelvis utebliven vinst, lönebortfall, semesterersättning, eller annan indirekt skada eller följdskada.

2. Städdag24 ersätter inte skador som uppkommit på grund av att Kunden uppgivit felaktig, eller underlåtit att uppge, information om särskilt värdefulla eller ömtåliga. Städdag24 ersätter inte heller förslitningsskador på fast och lös egendom såsom inventarier, golv och fönster som uppkommer vid normalt och ansvarsfullt utförande av Tjänsterna.

3. Om Kunden på grund av oaktsamhet eller försummelse varit medvållande till den skada som uppstått, ska Städdag24 ansvar jämkas i förhållande till omfattningen av Kundens medvållande.

4. Storleken på ersättning för skadad egendom som Städdag24 har konstaterats ansvarig att betala, med förbehåll för vad som i övrigt framgår, utgår från egendomens marknadsvärde och skadans omfattning, vilket innebär att exempelvis avdrag på grund av ålder och slitage kan komma att göras mot egendomens inköpspris. Städdag24 ansvarar inte för införskaffande av eventuell ersättningsegendom eller för reparation av skadad egendom.

AVTALSTID OCH UPPSÄGNING
1. Om inte annat framgår av Avtalet gäller det tills vidare från och med det undertecknandet och kan sägas upp av endera parten med iakttagande av en (1) månads uppsägningstid.

2. För Tjänster som omfattas av ett abonnemang upphör Avtalet att gälla den sista dagen i efterföljande månad då uppsägningen sker.

3. Kunden som har abomennang måste betala för samtliga Tjänster som har utnyttjats och Kunden har efter Avtalets upphörande två (2) månader maximal på sig för att betala hela det återstående beloppet.

4. Om någon av parterna väsentligen bryter mot bestämmelserna i Avtalet och inte vidtar rättelse inom tio (10) dagar efter mottagandet av en skriftlig begäran, har den andra parten rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan.

ÖVRIGT
1. Kunden har inte rätt överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan. Städdag24 har dock rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan, under förutsättning att Kunden skriftligen meddelas om detta.
2. Dessa allmänna villkor kan från tid till annan komma att ändras av Städdag24, det är kundens ansvar att se över ändringar från tid till annan.

3. Städdag24 har rätt att behålla kunduppgifter såsom namn, personnummer, adress, e-post och telefonnummer och använda dem vid behov exempelvis Rut-Avdrag.

4. Städdag24 har rätt att ändra eller ställa in datum för tillhandahållande av tjänster och möten med kunden under vissa omständigheter såsom dåligt väder, olyckor, sjukdom eller annat.
Städdag24 kommer att försöka ge den bästa servicen till kunden om det kan göra det.